חדשות

בתיה"ח הממשלתיים: הגירעון עלול לגדול בחצי מיליארד שקל השנה

הנהלות בתי החולים יקיימו בשבוע הבא דיון חירום בשינוי תמחור יום אשפוז, העשוי להוביל לגירעון זה; שרת הבריאות טרם חתמה על אישור השינוי

הנהלות בתי החולים הממשלתיים יקיימו בשבוע הבא דיון חירום נוכח החשש כי הגירעון של בתי החולים לשנת 2014 עלול לגדול בעוד חצי מיליארד שקל. כך מדווח היום העיתון "דה-מרקר". אם התחזית תתממש, יגיע הגירעון לכדי 1.3-1.2 מיליארד שקל, הכוללים את הגרעון הקבוע העומד על כ-800-700 מיליון שקל בשנה.

רוב בתי החולים הממשלתיים מזהירים, שהם עשויים לסיים את ניצול התקציב התפעולי לשנה הזאת כבר בספטמבר הקרוב. לדבריהם, לא ברור כיצד יוכלו לספק שירותים שונים ברבעון האחרון של השנה. מסמך בנושא,שניסחו מנהלי בתי החולים, הועבר כבר למשרד הבריאות.

על-פי הדיווח, לבתי החולים הממשלתיים ביקורת על ועדת המחירים הבין-משרדית (בריאות ואוצר) שקבעה לפני כחודש מדד חדש לתמחור יום אשפוז. בעקבות זאת, נדרשו בתי החולים להחזיר לקופת המדינה 1% מתקציב השנה שעברה שכבר נוצל. בתי החולים טוענים, שהשינוי במדד ישחק את תקציבם.

שרת הבריאות יעל גרמן עדיין לא חתמה על הצו החדש לשינוי תמחור יום אשפוז, מאחר שיש לה ביקורת על השלכותיו כפי שהוצגו לפניה על-ידי מנהלי בתי החולים. החשש הוא, שאפילו בתי החולים הגדולים "שיבא" ו"רמב"ם", הנהנים עתה מאיזון תקציבי, יסבלו מהשינוי בתמחור יום האשפוז. בתי החולים הממשלתיים טוענים שהמדד החדש לקביעת תעריף יום אשפוז לא תואם גידול בהוצאות השכר בעקבות הסכמי השכר עם הרופאים, האחיות ושאר עובדי המגזר הציבורי.

עוד מדווח העיתון, כי רועי משולם, מנהל יחידת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, שיגר מכתב לשרי האוצר והבריאות שבו הוא מאשים את ועדת המחירים בכך ש"שיקולים תקציביים גוברים על מילוי תפקידה המקורי - שיקוף מחירים נכונים ואמיתיים למערכת. המשמעות הנגזרת מהחלטותיה: העברת תקציבים מבתי החולים לקופות החולים לצורך כיסוי גירעונות. אי כניסה לגירעון היא צמצום פעילות ניכר של בתי החולים ופיטורים של מאות עובדים".

לפי הדיווח, מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור ארנון אפק, מעריך שכלל מערכת הבריאות – קופות החולים, בתי החולים ומשרד הבריאות - נמצאת עתה בגירעונות של מיליארדי שקלים. עם זאת, פרופ' אפק הביע תקווה כי יחד עם משרד האוצר יימצא מענה לבעיה "כדי לספק רפואה ציבורית טובה לכלל האזרחים, חרף ההשלכות הכלכליות הצפויות למשק, בעקבות מבצע 'צוק איתן'".

משרד הבריאות מסר בתגובה, כי הוא "מודע למצוקה הקיימת של בתי החולים הממשלתיים. סוגיות שונות טרם נפתרו, ביניהן: שינוי במנגנוני ההתחשבנות, המחירים, השלכות הסכמי השכר שהם בעלי משמעות תקציבית. חלקון מקבל ביטוי תקציבי במסגרת תוספת המקורות הניתנים לכלל מערכת האשפוז. מתקיים מו"מ מול משרד האוצר כדי לדרוש את התקציב הראוי למערך האשפוז הממשלתי ודיון יסודי ומעמיק בסוגיית עדכון מחיר יום אשפוז לשנת 2014. טרם התקבלה הכרעה בנושא הזה".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  קופות החולים,  בתי החולים הממשלתיים,  שרת הבריאות יעל גרמן,  תעריף יום אשפוז,  פרופ' ארנון אפק
תגובות