חדשות

מחקר חדש מצא: עישון עלול להגדיל סיכוי לחלות בדיכאון

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, שהוביל את המחקר שנעשה בקרב 2,000 סטודנטים: "מסתבר כי התמכרות לטבק משפיעה לרעה גם על הבריאות הנפשית שלנו"

עישון (אילוסטרציה)
עישון (אילוסטרציה)

מחקר חדש שהוביל פרופ' חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, חשף לראשונה את קיומו של "קשר משמעותי בין עישון להופעת סימני דיכאון" בקרב סטודנטים. דו"ח המחקר פורסם אתמול (ד') ב-PLoS One.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "אני קורא לאוניברסיטאות ולמכללות בישראל להיות חלק מרשת של 'אקדמיה נקייה מעישון'"

"עשרות שנים", ציין פרופ' לוין, "חוקרים בתחום הבריאות ורופאים הזהירו אותנו מפני הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעישון. עם זאת, אזהרות אלו התמקדו בעיקר בפגיעות גופניות, ביניהן הסיכון לחלות בסרטן הריאות, במחלות לב, השפעה שלילית על משקל הילודים, עלייה בלחץ הדם ועוד. המחקר הנוכחי מצא קשר חדש שבין עישון לבין פגיעה נפשית באדם".

המחקר בוצע בשיתוף עם מוסדות אקדמיים מסרביה ובסיוע פרופסור-משנה טג'אנה גזיבארה מאוניברסיטת בלגרד והסטודנטית ד"ר מריה מיליץ מאוניברסיטת פריסיטנה. הוא פורסם בדיוק ביום כניסתה לתוקף בישראל של "הפעימה השלישית" ביישום החוק האוסר פרסומת ומגביל את דרכי השיווק של מוצרי טבק ועישון – "מדיניות שצפויה לשנות בצורה משמעותית את החשיפה למוצרי העישון והדרך שבה אנו רואים אותם במרחב הציבורי בישראל", הדגיש פרופ' לוין.

במחקר נשאלו כ-2,000 סטודנטים וסטודנטיות מעשנים בשתי האוניברסיטאות בסרביה, עם מאפיינים סוציואקונומיים וסוציופוליטיים שונים. ממצאי המחקר הראו כי סטודנטים שעישנו במהלך חייהם היו בסיכון גבוה כדי פי שניים עד שלושה לסבול מדיכאון לעומת בני גילם שלא עישנו מעולם.

באוניברסיטת פריסטינה, 14% מהמעשנים סבלו מדיכאון לעומת 4% מבני גילם שמעולם לא עישנו. באוניברסיטת בלגרד הם היו 19% לעומת 11%, בהתאמה.

בסך הכל, בשתי האוניברסיטאות, המעשנים היו במצב נפשי כללי פחות טוב לעומת הלא מעשנים. הראשונים אף דיווחו שהם סובלים יותר מתסמיני דיכאון.

פרופ' לוין: "המחקר שלנו מוסיף נדבך לעדויות המתגברות והולכות על כך שלעישון ולדיכאון יש קשר הדוק זה לזה. למרות שאולי מוקדם מדי לקבוע שהעישון גורם לדיכאון, מסתבר כי התמכרות לטבק משפיעה לרעה על הבריאות הנפשית שלנו".

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בתכניות למניעה ולהפסקת עישון כוללניות שיהיו מכוונות לצעירים ולסטודנטים.

"יתר על כן", הוסיף פרופ' לוין, "אני קורא בעקבות ממצאי המחקר לאוניברסיטאות ולמכללות בישראל להיות חלק מרשת של 'אקדמיה נקייה מעישון', כולל הטלת איסור מוחלט על שיווק ופרסום סיגריות ומוצרי עישון בתחומיהן ולפתח תכניות למניעה, איתור וטיפול בבעיות נפשיות והתמכרויות בקרב הסטודנטים".

נושאים קשורים:  פרופ' חגי לוין,  עישון,  דיכאון,  מחקר,  חדשות
תגובות