חדשות

גירוי מוחי עמוק הביא לשיפור תפקוד משמעותי לאחר שבץ מוחי

ניסוי שנערך בקליבלנד קליניק, ובו הושתלו אלקטרודות DBS באנשים שהפכו נכים בעקבות שבץ מוחי, הוביל לתוצאות שיקום מעוררות תקווה

גירוי מוחי עמוק. אילוסטרציה

תוצאות מעוררות תקווה בניסוי ראשון בבני אדם של גירוי מוחי עמוק (DBS - Deep Brian Stimulation)  עבור חולים שעברו שבץ מוחי. הניסוי שנערך בקליבלנד קליניק הראה ששימוש ב-DBS הוא בטוח ובר ביצוע עבור מיקוד גרעין השיניים (dentate nucleus) המווסת שליטה עדינה של תנועות רצוניות, קוגניציה, שפה ותפקודים תחושתיים במוח.

ניסוי EDENי(Electrical Stimulation of the Dentate Nucleus for Upper Extremity Hemiparesis Due to Ischemic Stroke) מראה עוד, שרוב המשתתפים (תשעה מתוך 12) הראו שיפורים הן בהפרעה מוטורית והן בתפקוד. המחקר מצא שמשתתפים עם שימור מינימלי של תפקוד מוטורי דיסטלי בעת ההרשמה הראו הישגים שכמעט שילשו את הציונים ההתחלתיים שלהם.

המשתתפים במחקר היו נכים במשך יותר משנה, ובמקרים מסוימים, שלוש שנים לאחר שבץ מוחי.

ניסוי EDEN כלל 12 אנשים עם המיפרזיס (hemiparesis) כרוני, בינוני עד חמור של הגפה העליונה כתוצאה משבץ חד צדדי בעורק המוח האמצעי שאירע 12 עד 36 חודשים קודם לכן. לא היו סיבוכים גדולים במהלך המחקר. מצבם של תשעה מתוך 12 המשתתפים השתפר במידה שנחשבת למשמעותית בשיקום שבץ מוחי.

כל המשתתפים עבר ניתוח DBS, שכלל השתלה כירורגית של אלקטרודות למוח הקטן. לאחר שהתחברו למכשיר דמוי קוצב לב, האלקטרודות שימשו להעברת פולסים חשמליים קטנים כדי לעזור להם לשחזר את השליטה בתנועותיהם. לאחר ההתאוששות מהניתוח והשחרור, המשתתפים השלימו חודשים של פיזיותרפיה, תחילה עם מכשיר ה-DBS כבוי למשך מספר שבועות ולאחר מכן במצב מופעל למשך ארבעה עד שמונה חודשים. כאמור, לאחר הפעלת המכשיר נצפו השיפורים המשמעותיים ביותר.

נושאים קשורים:  גירוי מוחי עמוק,  שבץ מוחי,  שיקום,  מחקרים,  חדשות
תגובות