דעות

רופא נבצר והקטסטרופה שתפקח את עינינו

החשיבות בחשיפת רופא קטלני שאיבד מכשירותו ומיכולותיו כמוה כחשיפת יוצר קטסטרופה לאומית, אם בשל מצב נפשי רעוע או שיפוט לקוי או רעד בידיים בעת קריאת חומר מודיעני

קברי חיילים ישראלים שנהרגו במלחמת חרבות ברזל, בית העלמין הצבאי בהר הרצל, ירושלים, 14 באוקטובר 2023. צילום: יוסי זמיר/ פלאש90

הסיפור השאיר עלי בשעתו רושם עז. בספרו הראשון "סיבוכים" של הכירורג והכותב המחונן פרופסור אטול גוואנדה, הובא המקרה של רופא אורתופד ידוע ומפורסם, מסור לחוליו, מבוקש על ידי הקהילה וכזה שמבצע ניתוחים מסובכים שבידיו הם הופכים לפשוטים. כל זה עד שהותלה רשיונו.

המעשה שהביא לכך היה כי מטופלת שלו, לאחר ניקוז נוזלים מברך פצועה, הגיעה לאחר מספר ימים למחלקה לרפואה דחופה בשל נפיחות ואודם באזור שבו בוצע הדיקור ולה גם חום גבוה - מקרה הדורש התערבות מהירה. אולם, המנתח דחה את הבקשות לראות את החולה ודחה את המפגש במספר ימים, ליום שני לאחר סוף השבוע. והיו מקרים נוספים בהם תפקוד הרופא הזה היה מופרע לחלוטין. עצמות לא אוחו כראוי, תרופות לא ניתנו כפי שמתבקש.

כריכת הספר "סיבוכים", מאת אטול גוואנדה. הוצאת דביר

איש מרופאי בית החולים לא רצה לפגוע בו או לייעץ לו להיבדק על ידי מומחה בבית החולים. לא נאה ולא קולגיאלי לעשות כך לחבר מכובד במקצוע. ולא היה זה מקרה בודד בארה"ב ואת שאר הפרטים אפשר לקרוא בספר המרתק והחשוב הזה. אבל, תשאלו, מה היתה הבעיה? הוא נשלח להיבדק יסודית במרפאה מיוחדת שהוקמה ביוזמת רופאים שחזו בעשרות רופאים שהראו סימני אי יכולת אבל בשום אופן בית החולים בו עבדו לא רצה להעמידם אל מול בדיקות בביתם, ולכן לא הודחו.

רק מי שהקים מרפאה לאבחון כשירותם של רופאים היה מסוגל  אובייקטיבית לבדוק את האורתופד הנ"ל ולגלות כי סבל לאחרונה מדיכאון ניכר שהקשה עליו לקבל החלטות. לאחר טיפול מתאים הוא חזר לתפקד.

במשך שנות עבודתי בחדרי הניתוח של בית החולים הייתי עד להופעת רעד בלתי נשלט אצל רופא שעסק בניתוחים עדינים ביותר ואחרי שיכולתו לנתח נפגעה לא רצה לוותר על הפציינטים הרבים ששחרו לפתחו וכמובן לא ידעו על מצבו.

הסיפור שסיפר אטול גוואנדה בספרו נתן לי את האומץ, שהיה חסר לי בהחלט כרופא צעיר, ל"הלשין", לדווח, לעצור את הבלתי כשיר. לא היה  טעם לחכות להצטברות של מקרים, אך לא היתה קיימת בישראל מערכת להערכת כשירות רופאים, בעיקר לא רופאים בכירים רבי עוצמה. גם היום למיטב ידיעתי ייתכן כי גלוי של רופא שאיבד את יכולתו – בכירורגיה או בקבלת החלטות - אינה מוסדרת.

אותה התופעה קיימת גם בקרב הנהגה מדינית ולא מהיום. המנהיג הכל-יכול מציב סביבו את נאמניו, ואלה "לא נעים להם" להצביע על כשליו של "הנבחר על ידי העם", מה גם שהוא נותן לחמם וקידומם ופרסומם. מערכות תמיכה דואגות לפרסם את דבריו מיד לאחר מסיבת עיתונאים, ואז מוסיפים תצלום מלטף וגם יוצרים תמונת משפחה מאושרת שלו ושל רעייתו, בניו ואף כלבתו החכמה. רק קטסטרופה נוראה עשויה לפקוח את עיני הסובבים ואולי את עיני קהל המצביעים.

חשיבות חשיפת רופא קטלני כמוה  כחשיפת יוצר קטסטרופה לאומית, אם בשל מצב נפשי רעוע או שיפוט לקוי או רעד בידיים בעת קריאת חומר מודיעני.

ביקשו ממני מאמר אקטואלי לאתר חדשות רפואי. האקטואליה ברורה - הלא כן?

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  פרופ' יואל דונחין,  נבצרות,  הנהגה,  ישראל במלחמה
תגובות
אנונימי/ת
16.10.2023, 18:59

העיניים שלי נפתחו תודה.
בנוגע לצד שמנגד ולזוועות הבלתי נתפסות שהם מסוגלים לעשות.
אתה ושכמותך, ראוי שיידומו בעת הזאת, ועדיף גם לאחר מכן.

אנונימי/ת
16.10.2023, 19:37

מר/ת אנונימי/ת, מה קרה? אסור להעביר ביקורת, וגם באופן כזה? את:ה רואה במנהיג אלוהים?

אנונימי/ת
16.10.2023, 19:00

ברור כשמש, ד"ר דונחין.
ההבדל הוא שהמטופלים לא נדרשים להצביע לרופא.

אנונימי/ת
17.10.2023, 12:05

הם מצביעים ברגליים-זה מה שנקרא ביקוש

אנונימי/ת
16.10.2023, 21:21

חוק יסוד הממשלה במתכונתו הנוכחית (לפני תיקונים ככל שיתקבלו) מאפשר ליועהמש להוציא ראש ממשלה לנבצרות מסיבות רפואיות.
כפי שכבר נאמר לך - רופא הוא לא נבחר ציבור, וצריך מאוד להיזהר לפני שקובעים שהבחירה של הציבור היא לא תקינה (גם אם היא לא לרוחינו).
או שאולי אתה חושב שהציבור בעצם נבצר וצריך לפסול אותו מלהשתתף בבחירות?

17.10.2023, 09:56

דר נכבד,חשבתי שלפחות לעת הזאת ישתתקו כל מתנגדי בחירת הרוב אך אני רואה שטעיתי.
ולגופו של ענין ,לדעתי,צריך להוציא לנבצרות את הרמטכל,ראשי המודיען והשב"כ שהיו עסוקים מאוד בהתנגדות לרפומה המשפטית וזו התוצאה הנוראית שקבלנו.

אנונימי/ת
17.10.2023, 12:07

מה הקשר?

אנונימי/ת
17.10.2023, 12:11

יש להניח שלאנשים שהזכרת יש יותר משני הנוירונים שלך וההתנגדות ל"רפורמה" היא לא מה שגרם לעיוורון המבצעי.אבל סביר להניח שקידום המהפכה בכל הכוח עיוור את הפוליטיקאים שלחלקם נוירון אחד בלבד

אנונימי/ת
17.10.2023, 12:43

דר' אברהם בריד, אתה צודק לחלוטין ומצדיע לך על האומץ לכתוב בשם גלוי. אני לעומתך מפחד מהאכזריות של תומכי המחאות ולכן כותב רק באנונימיות.
האשמים הברורים שאתה מצביע עליהם בצדק ועוד הרבה כמותם בתוך הצבא היו עסוקים בלקדם את עצמם מול חברות ההייטק שמבטיחים להם משרות כמנכ"לים עם משכורות עתק ובונוסים מיליונרים. ההייטק זיהם את אנשי המקצוע שלנו בצבא, פיתה אותם עם תפקידים מנבים לאחר פרישה והסיתו אותם מעיסוקם העיקרי: להגן על המדינה. צריך לאסור בחוק שיוצא צבא יעבוד במגזר הפרטי לאחר הפרישה מהצבא. זה היה ברור קודם עם מקרה גנץ והמימד החמישי והחומרה של המצב והרשלנות התפוצצו בפנינו ב-7/10/2023.

18.10.2023, 08:31

מעניין שהזהירות שאתה מציין על קביעת מסוגלות של נבחר ציבור באה תמיד מצד ימין ( ה"אחראי"), וזאת רק כשנבחר ציבור ימני כושל ( כושל - זהו understatement קיצוני למצב שקורה כעת)
אם זה היה הפוך , אתה וחבר מרעיך לא הייתם מפסיקים להפיק אמירות רעילות והסתה פרועה.

18.10.2023, 08:33

זוהי תגובה לאנונימי מ20:21

אנונימי/ת
18.10.2023, 14:36

צריך גם להוציא לנבצרות (כלומר להעמיד לדין פלילי) ,את כל מנהיגי האנרכיה
שבמשך 10 חודשים, מנסים לבצע במדינה הפיכה משטרית פשיסטית.

מערכת שלמה של הנחות סמי-פשיסטיות הזויות, שקרים ופראנויה לא מבוססת. אין שמץ של ראיה או הגיון פנימי. אני מקווה, אדוני האנונימי, שאינך רופא...

אנונימי/ת
17.10.2023, 12:36

במקרה שלי, הנהלת בית החולים כל כך שנאה אותי ששמה מנתח עם פרקינסון קשה במקומי ואפילו עם חוזה אישי תוך גזל קרן המחקרים של בית החולים. והכל בחסות משרד הבריאות.

אנונימי/ת
17.10.2023, 14:34

ד"ר אברהם בריד, זה נראה שהכעס שלך פוגע ביכולת הבנת הנקרא שלך.
קרא שוב את התגובה אליה הגבת, והפעם גם נסה להבין אותה, וכלפי מי מופנית הביקורת.

אנונימי/ת
18.10.2023, 19:58

עצוב. באמצעות אנלוגיות תמוהות אתה מנצל את הבמה שניתנה לך לפילוג וסכסכנות. זה מה שחמאס מבקש ומייחל לו במפורש - ואתה מגיש את זה על מגש של כסף.

אנונימי יקר - הפנמתי , אפסיק ללהג. אני מודה לך ובהעדר כתבות לא אוכל לשלוח לך תשלום עבור הייעוץ. לגבי צביעות -לא אוכל כבר לתקן , אולי אקבל עצות נוספות .

24.11.2023, 15:45

יואל יקירי, אל יחת לבך, התעלם בבקשה מכל עדת האנונימיים שחדרו לחברתינו. הם אינם ראויים שתניח את קולמוסך השנון בגללם. אשר לדבקותם באנונימיות - החיסרון שאני רואה לכך שלא מתאפשר להזהיר הציבור מפנייה אליהם.

21.10.2023, 06:30

אין אקטואלי מזה ... תודה יואל